De “Engine Control Unit” is het aansturingsysteem van de motor. Het verzorgt de brandstofinjectie, vaak gecombineerd met de ontsteking, en berekent continu de optimale hoeveelheid brandstof en het ideale ontstekingstijdstip. De term ECU staat tevens voor Electronic Control Unit als een ander aansturingsysteem wordt bedoeld, zoals de computer van navigatie, airbags of alarm.
Een bekend probleem bij o.a. Bosch Jetronic en Siemens Fenix ECU’s is de aansturing van essentiële relais (brandstofpomp, injectoren). De computer schakelt normaliter de spanning bij het op contact zetten en starten van de motor. Helaas gaat deze aansturing wel eens stuk. Revisie is een mogelijkheid maar gespecialiseerde bedrijven vragen hier een stevige prijs voor. Ook een exemplaar van de sloop is twijfelachtig, het is immers een veelvoorkomend probleem.
Een andere oplossing is voorhanden. Dankzij een doordachte oplossing kan uw auto vanaf nu op twee manieren duurzaam weer rijden. Via een schakelaar is te kiezen tussen een modus die sterk lijkt op de originele constructie (brandstofpomp gaat uit enkele seconde na het uitzetten van de auto) of een eenvoudige aan/uit optie, gelijk met het contact.
Uiteraard goed gedocumenteerd zodat een toekomstige monteur niet eerst zijn hoofd hoeft te breken over de (overzichtelijke) installatie van de extra aansturing.
Aanwezige ECU’s Volvo 850, S70/C70/V70 1991-2000:
- 2.5 20V ECU Injectie en ontsteking
- 2.5 10V ECU Injectie en ontsteking
- SRS (airbags) >1995
- ABS met en zonder TRACS / STC, alle modellen gereviseerd op voorraad
- ABS met STC Audi A3 / Volkswagen Golf 2002, gereviseerd
Volvo, Bosch en
ATE nummers op aanvraag.
Uiteraard worden er ook andere units hersteld, vraag vrijblijvend informatie via email. Het no cure, no pay principe geldt. Helaas zijn niet alle units te herstellen. BMW ABS modules van Bosch zijn slechts 50% van de tijd herstelbaar. Evenals b.v. de ECU's van Magneti Marelli in vele italiaanse auto's.
Gronsvelderweg 25
6247 ER te Gronsveld (gem.Eijsden/Margraten)
|